Anela, Viivi ja Tessa tulivat Tampereelle syksyllä. Kolmikko on mukana hybridiakatemiassa.

Yläkoulun päättävillä on edessä tärkeä päätös tulevaisuutensa kannalta. Tavoitteellisiksi urheilijoiksi tähtäävien avuksi on luotu urheiluakatemiaohjelma, jonka tavoite on varmistaa urheilijoiden kaksoisuran mahdollistuminen. Urheiluakatemiat ovat samalla keskeinen tekijä suomalaisten huippu-urheilijoiden kehittymisessä ja ne tarjoavat ympäristön, jossa tavoitteellisen urheilijan kannattaa harjoitella​.

Ilves jalkapallo ja Tampereen Urheiluakatemia valittiin Palloliiton hybridiakatemian toteuttajaksi pilottikaudelle 2023. Kolmikantasopimus, jossa Ilves vastaa pelaajien valmennuksesta, olosuhteista ja pelaajakehityksestä, Tampereen Urheiluakatemia asiantuntijaverkostosta ja kouluyhteistyöstä sekä Palloliitto kansainvälisen vertailutiedon saamisesta ja kokonaisuuden johtamisesta. Vuodesta 2023 lähtien akatemiatoiminnassa ovat sekä tytöt että pojat.

Tampereella urheilijan polkua yhdessä Tampereen Urheiluakatemian kanssa tukevat Tampereen alueen urheiluoppilaitokset Sammon Keskuslukio ja Tampereen seudun ammattiopisto. Lisäksi Varalan Urheiluopiston liikunnanohjauksen perustutkinto tarjoaa oivan mahdollisuuden urheilijalle. Urheiluoppilaitokset tarjoavat opiskelupaikan, jossa kansainväliselle huipulle tähtäävä valmentautuminen onnistuu sujuvasti ja urheilu myönteisesti.

Valtakunnallinen toisen asteen yhteishaku aukeaa tiistaina 21. helmikuuta ja on auki kuukauden – maaliskuun 21. päivään asti. Hakeminen onnistuu Opintopolun kautta.

Hybridiakatemia houkuttaa pelaajia Tampereelle

Hybridiakatemia tarjoaa laadukkaan ja kokonaisvaltaisen harjoitteluympäristön, jossa pelaajat pystyvät yhdistämään sujuvasti urheilun ja opiskelun. Hybridiakatemia on kohdennettu erityisesti 15–18-vuotiaisiin toisen asteen opiskelijoihin, joiden harjoitusajat ja -paikat on optimoitu lukujärjestyksiin. Tampereelle toimintaan voivat hakea pelaajat ympäri Suomen.

Hybridiakatemian joukkueiksi on valittu naisten joukkue Ilves/2, joka pelaa naisten Ykkösessä ja miesten Ilves/2-joukkue, joka pelaa miesten Kakkosessa. Joukkueiden valmennustiimien apuna toimii Tampereen Urheiluakatemian moniammatillinen asiantuntijatiimi. Asiantuntijatoiminnan avulla pelaajia pystytään auttamaan kokonaisvaltaisesti eteenpäin ja huomioimaan myös yksilölliset ohjelmat.

Tampereen Urheiluakatemian ja Varalan valmennuskeskuksen asiantuntijaverkostoa johtaa Anna Ojala, jonka alla omaa osaamistaan tarjoavat muuan muassa voima- ja nopeusharjoittelun valmentaja Tiia Hautala, fysioterapeutti Eetu Autio, urheilutestauksesta vastaava Marko Haverinen, ravitsemusasiantuntija Titta Mehtänen ja psyykkiset valmentajat Tiina Röning ja Aapo Kilpeläinen.

Ilves jalkapallon puolella akatemiajohtajana toimii tytöissä Anssi Ylinen, pojissa Mika Lahtinen ja hybridiakatemian hallinnollisista asioista vastaa urheilutoimenjohtaja Janne Räsänen.

Akatemiavalmentajina toimivat tyttöjen puolella talenttivalmentaja Biran Jeng ja poikien puolella talenttivalmentaja Joonas Laurikainen. Verkostojohtajana Tampereen Urheiluakatemian ja Ilveksen akatemiatoiminnassa toimii Suomen Palloliiton Juho Rantala.

Akatemiapelaajien mietteitä

Ilveksen ja Tampereen Urheiluakatemian piinapenkkiin valikoitui tässä vaiheessa kolme Tampereelle viime syksynä saapunutta pelaajaa: Anela Ljesnjanin, Viivi Mäki-Kamppi ja Tessa Perttula.

Mikä toi sinut Tampereelle?

Anela: ”Tulin Tampereelle, koska kuulin, että täällä pystyy yhdistämään urheilun ja koulun todella hyvin.”

Viivi: ”Oikeastaan jalkapallo, mutta täällä pystyy yhdistämään opiskelun ja pelaamisen.”

Tessa: ”Yksinkertaisesti jalkapallo.”

Miten pelaamisen ja opiskelun yhdistäminen on sujunut?

Anela: ”Opiskelen Tredussa liiketoimintaa Sporttimerkonomiryhmässä. Tredussa lukujärjestyksen pystyy sovittamaan kätevästi niin, että pääsee aamulla treenaamaan ja myös iltapäivällä koulusta pääsee ajoissa lähtemään treeneihin.”

Viivi: ”Hyvin, eli koulussa joustetaan tosi paljon ja ymmärretään, jos täytyy joskus olla poissa futiksen takia.”

Tessa: ”SamKen urheilulinjalla ollaan tosi joustavia urheilun suhteen. Lisäksi meidän treenit on sijoitettu heti koulupäivän jälkeen, mikä tarkoittaa enemmän vapaa-aikaa iltaan.”

Suosittelisitko Tamperetta opiskelupaikkana?

Anela: ”Todellakin. Tampere on huippupaikka kehittyä ja täällä on helppo liikkua julkisilla paikasta toiseen.”

Mistä olet kotoisin ja millä tavalla toiminta Tampereella on eronnut kotiseurasi toiminnasta?

Anela: ”Tulin Kaarinasta. Selvä ero on ollut se, että täällä treenataan monipuolisemmin. Kaikkia urheilijan osa-alueita kuten nukkumista ja syömistä tarkkaillaan. Kokonaisuus otetaan siis hyvin huomioon ja pyritään kehittämään urheilijoita.”

Viivi: ”Tampereelle tulin Seinäjoelta. Näen, että täällä on paremmat mahdollisuudet kehittyä. Ja on hyvä, että on mahdollisuuksia tällaisiin erilaisiin tukitoimiin.”

Tessa: ”Tulin Tampereelle Vaasasta, Tampereella treenimäärät on lisääntynyt ja treenien taso on noussut. Tampereen Urheiluakatemia on auttanut kehittymään eri osa-alueilla ja oon tykännyt, kun tukea on aina ollut saatavilla.”

Anelan aikaisempia seuroja ovat KaaPo, TPS, EuPa ja Lauttakylän Luja. Viivin aiempia seuroja ovat SJK, SeMi ja KaNu. Tessan aiemmat seurat ovat VIFK ja SeMi.

Hakeminen toisen asteen oppilaitoksiin

Toisen asteen valtakunnallinen yhteishaku aukeaa tiistaina 21. helmikuuta ja haku on auki maaliskuun 21. päivään kello 15:00 saakka. Koulutustarjontaan ja hakuun yleisesti voi tutustua tarkemmin Opintopolun sivuilta!

Jos opiskelusta Tampereella herää kysymyksiä, ota yhteyttä:

Sammon keskuslukio ja muut lukiot
Heikki Kosonen
Urheilukoordinaattori

040 801 6960

Tredu
Antti Särösalo
Urheilukoordinaattori

050 576 1362

Varala
Katja Laaksonen

044 3459 913

Kaksoisura, viestintä ja jäsenasiat
Krista Kyyrönen
Kaksoisurakoordinaattori

044 345 9920

Ilves
Janne Räsänen
Urheilutoimenjohtaja, hybridiakatemian hallinnollinen vastuu
 
040 7495 199

Mika Lahtinen
Sisällöllinen vastuu, pojat
 
040 777 8316

Anssi Ylinen
Sisällöllinen vastuu, tytöt
 
040 0863 848

Pojat1

Hybridiakatemian toiminnassa ovat myös pojat. Pelaaminen ja opiskelu pyritään yhdistämään parhaalla mahdollisella tavalla.