Risto ja Hannele keltavihreiden tuotteiden keskellä. 

Kävimme jututtamassa Intersport Koskikeskuksen kauppiasta Risto Niklas-Salmista. Niklas-Salminen toimii kauppiaana vaimonsa Hannelen kanssa. Kauppiaina kaksikko on toiminut aina vuodesta 1993 saakka.

Risto itse päätyi alalle jo vuonna 1985, kun hän aloitti työharjoittelussa, eräästä tamperelaisesta urheiluseurasta ja myös toiminnastaan urheiluvälineiden kanssa tunnetun Kalevi Nummisen Kesport Urheilu-Asemassa Rautatienkadulla.

Risto sai aikanaan sitten mahdollisuuden aloittaa kauppiaana, jolloin Hannele-vaimo tuli mukaan. Ristolta löytyy taustaa jalkapallosta, Hannelelta taas koripallosta. Nykyään kyseessä on kunnon perheyritys, kun heidän vanhin poikansa Rasmus on mukana seuramyyjänä.

Voisi siis sanoa, että perheeltä löytyy jo muutaman vuoden kokemus alalta.

Pitkä yhteistyö Ilveksen kanssa

Ristolla itsellään on vahva Ilves-kasvatus, kun muun muassa vuosina 1984 ja 1985 hän toimi Ilveksen kolmosvahtina. Nykyisin heidän liikkeensä on Ilves jalkapallon varusteiden hovihankkija. Yhteistyö on alkanut jo vuonna 2000, eli yhteistyö täyttää tänä vuonna pyöreitä vuosia. Ensimmäisen sopimuksen allekirjoitti silloinen Ilves Ry:n puheenjohtaja Markku Lehtola.

Risto itse kertoo, että Ilves on kokoluokaltaan niin suuri seura, että kyseessä on kauppiaiden tärkein yhteistyökuvio. Risto jatkaa, että ”Ilves on pohjoismaiden suurin seura ruotsalaisen Brommapojkarnan kanssa. Brommapojkarna taitaa olla ihan hieman isompi”. Näin asia ainakin vielä on, sillä Brommapojkarna on peräti koko Euroopan suurin joukkue- ja harrastajamäärältään.

Seurakaupassa Intersport Koskikeskuksen ehdottomat keihäänkärkilajit ovat jalkapallo ja salibandy. He toimittavat varusteet myös Ilveksen futsaljaostolle ja kauppiaan harras toive on, että he voisivat räätälöidä myös jääkiekojunioreille näyttävän adidas miteam -vaatemalliston.

”Meillä on täällä oma Ilves-työntekijä, Vesa ’Maukka’ Tuominen”, Niklas-Salminen kertoo. Hän toimii Ilveksen seuramyyjänä, jolla on tärkeä rooli yhteistyön ylläpitämisessä. Intersport hoitaa kokonaisuudessaan jalkapallopuolen vaatetuksen, johon kuuluu adidaksen tuotteita. Ja niitähän kuuluu vaikka mitä.

Uniikit värit

”Ilveksen värit ovat niin uniikit, erilaiset kuin kellään muulla seuralla Suomessa”, Niklas-Salminen ilmoittaa. Hän arvostaa rohkeutta, jolla seuran johto on lähtenyt viemään Ilves-värejä ja brändiä eteenpäin. Seurassa on päätetty antaa ilvesläisyyden näkyä.

”Vihreä-kelta-musta ei ole ollut mikään helpoin juttu yhdistää, mutta adidaksen kanssa on ollut nyt hyvä juttu jo monta vuotta. Ilveksen kanssa on pystytty rakentamaan sellainen paletti, jota ei ole pystytty tekemään muiden kanssa”, hän jatkaa.

Ilves edustettuna Intersport Koskikeskuksen liikkeessä.

Ilves kiinnostaa myös sidosryhmiä

Hän sanoo, että Ilvestä näkyy pitkin Tamperetta, kun seuran vaatteita, verkkareita ja muita niin sanottuja ”kenttävaatteita” käytetään myös julkisesti pitkin kaupunkia, ei vain kentällä. ”Varsinkin nuoret käyttävät vapaa-aikanaan seuran vaatteita. Kulttuuri, jota on rakennettu viime vuosina, on hieno.”

Hän jatkaa, että ”henkisestikin diili on tärkeä. Todella ainutlaatuinen seura”.

Varusteet eivät toki liiku pelkästään seuran jäsenten kesken, vaan tuotteet kiinnostavat muitakin. Hän on lähes viikoittain tekemisissä adidas Suomen kanssa, kun Ilves-yhteistyötä käydään läpi ja sitä kehitetään ja jotta saadaan tavarat toimitettua kaikille halukkaille.

Kolmikantayhteistyösopimus

Yhteistyö on hänen mukaansa kehittynyt vuosien varrella. Muinoinaan yhteistyössä Ilveksen kanssa oli Umbro, mutta nyt merkkinä on jo vuosia ollut adidas.

Niklas-Salmisen kaimalta, Risto ”Rike” Valkealalta tuli ajatus, että kaikille Futis-Liigan jäsenille tulee itselleen shortsit, sukat ja pelipaidat. Nämä tuotteet tulevatkin nykyään adidaksen miteamin kautta. Näin ollen niin pelaajilla, valmentajilla kuin toimihenkilöilläkin kaikilla on samanlainen paketti käytössään.

Rike ja Maukka toivat Futis-Liigaan idean, että paidan saa itse pitää. ”Vielä 2000-luvun alkupuolella laitettiin 5000 paitaa jakoon keväällä ja kerättiin syksyllä pois”, Niklas-Salminen sanoo. Näin ei kuitenkaan nykyään enää ole ja kun peliasun saa itse pitää, se luo jatkumon ja kasvattaa Ilves-brändiä entisestään. ”Paidat saatetaan laittaa eteenpäin omalle jälkikasvulle ja niitä löytyy sitten useampi hyllystä viikattuna”, Ilves-kasvatti sanoo.

Palvelua halutaan kehittää jatkuvasti

Tämän vuoden isoin asia mitä Ilveksen kanssa kehitetään, on se, että seurakaupan kautta on mahdollisuus tilata tuotteita Ilveksen jäsenille sähköisesti niin, että Intersport Koskikeskus hoitaa painatukset itse. Aktiivi-Suomen painokoneet löytyvätkin kauppakeskuksen alakerrasta. Tavoitteena on parantaa palvelukykyä entisestään. ”Kun haluat tilata Ilves-tuotteet, painatus ja toimittaminen onnistuu ihan parissa päivässä”, Niklas-Salminen sanoo ja jatkaa ”asiakkaiden toive on nykyään tänään, tässä ja heti. Meidän pyrkimys on, että siinä onnistutaan.”

Tämä palvelu on Ilveksen osalta valmis maaliskuun aikana.

”Jos todella iso määrä tuotteita tulee jostain kauempaa adidaksen designin ja muun kanssa, tavoite on, että tuotteet ovat käyttäjillä hyppysissä neljässä – viidessä viikossa. Normaalisti toimitus voi kestää jopa puoli vuotta. Tässä adidas miteam on auttanut paljon.”

Niklas-Salminen antaa henkilökunnalleen kehuja asiakassuhteen ylläpitämisestä ja kehittämisestä. ”Meillä on niin hyvät seurakauppiaat”, Salminen kehuu. ”Monelta löytyy palloilutaustaa, joten tietämystä löytyy myös kentältä, mikä taas auttaa tekemisessä kun tiedetään vähän tarpeesta, joka seuroilla on.”

Urheilu on lähellä kauppiaiden sydämiä, muutenkin kuin työn puolesta. Risto pelaa tennistä ja padelia, Hannele kuntoilee myös aktiivisesti. Yksi tärkeä harrastus on Ilveksen fanittaminen, kaikki Ilveksen kotipelit pyritään katsomaan. Ilves on sydämessä.

”Ilves – Haka, se on mulle tärkeä matsi. On hienoa, että Haka tuli takaisin pääsarjaan. Muistan kun junnuissa pelattiin Hakaa vastaan, oli kiva mennä Valkeakoskellekin pelaamaan, kun alkoi tuoksut tulemaan nenään. Siinä on sellaisia pieniä juttuja. Näkisin, että Hakan takaisintuleminen liigakartalle on tosi positiivista pirkanmaalaiselle jalkapallolle. 80-luvulta muistan Ilves – Haka pelit kun oli lähemmäs 10 000 katsojaa. Eiköhän tuleviinkin Haka-matseihin tule (porukkaa)”, Risto päättää.

Seuraava mahdollisuus Ilveksen ja Hakan välisen otteluun seuraamiseen tulee ensi kuussa kun joukkueet kohtaavat virtuaalisesti 25. huhtikuuta.

Kaksikon toimistosta löytyy myös nimikkopaidat.